URSS.ru Магазин научной книги
Обложка Новиков А.М., Новиков Д.А. МЕТОДОЛОГИЯ: Основания методологии. Методология научного исследования. Методология практической деятельности. Введение в методологию художественной деятельности. Методология учебной деятельности. Введение в методологию игровой деятельности Обложка Новиков А.М., Новиков Д.А. МЕТОДОЛОГИЯ: Основания методологии. Методология научного исследования. Методология практической деятельности. Введение в методологию художественной деятельности. Методология учебной деятельности. Введение в методологию игровой деятельности
Id: 304126
1699

МЕТОДОЛОГИЯ:
Основания методологии. Методология научного исследования. Методология практической деятельности. Введение в методологию художественной деятельности. Методология учебной деятельности. Введение в методологию игровой деятельности. Изд. стереотип.

2025. 632 с.
Белая офсетная бумага

Аннотация

Методология: Основания методологии. Методология научного исследования. Методология практической деятельности. Введение в методологию художественной деятельности. Методология учебной деятельности. Введение в методологию игровой деятельности. (Твёрдый переплёт).

В книге с позиций системного анализа в логике современного проектно-технологического типа организационной культуры изложены основы методологии как учения об организации... (Подробнее)


Оглавление
top
ПРЕДИСЛОВИЕ6
ВВЕДЕНИЕ10
Глава 1. ОСНОВАНИЯ МЕТОДОЛОГИИ26
1.1. Философско-психологические и системотехнические основания методологии27
1.2. Науковедческие основания методологии44
1.3. Этические и эстетические основания методологии71
Глава 2. МЕТОДОЛОГИЯ НАУЧНОГО ИССЛЕДОВАНИЯ79
2.1. Характеристики научной деятельности80
2.2. Средства и методы научного исследования92
2.3. Организация процесса проведения исследования132
2.3.1. Проектирование научного исследования134
2.3.2. Технологическая фаза научного исследования173
2.3.3. Рефлексивная фаза научного исследования216
2.4. Специфика организации коллективного научного исследования224
Глава 3. МЕТОДОЛОГИЯ ПРАКТИЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ233
3.1. Характеристики практической деятельности233
3.2. Средства и методы практической деятельности242
3.3. Организация процесса практической деятельности246
3.3.1. Проектирование систем247
3.3.2. Технологическая фаза проекта311
3.3.3. Рефлексивная фаза проекта314
3.4. Управление проектами324
3.4.1. Методология и теория управления324
3.4.2. Управление проектами в организации332
3.5. Проекты и научные исследования355
Глава 4. ВВЕДЕНИЕ В МЕТОДОЛОГИЮ ХУДОЖЕСТВЕННОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ362
4.1. Характеристики художественной деятельности363
4.2. Средства, методы и формы художественной деятельности376
4.3. Организация процесса художественной деятельности390
Глава 5. МЕТОДОЛОГИЯ УЧЕБНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ421
5.1. Смена парадигм учения421
5.2. Характеристики учебной деятельности433
5.2.1. Особенности учебной деятельности433
5.2.2. Принципы учебной деятельности443
5.3. Логическая структура учебной деятельности463
5.3.1. Формы учебной деятельности463
5.3.2. Методы учебной деятельности484
5.3.3. Средства учебной деятельности503
5.4. Организация процесса учебной деятельности506
5.4.1. Учебные проекты506
5.4.2. Учебная задача510
5.4.3. Контроль, оценка, рефлексия526
Глава 6. ВВЕДЕНИЕ В МЕТОДОЛОГИЮ ИГРОВОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ536
6.1. Характеристики игровой деятельности542
6.1.1. Особенности игровой деятельности542
6.1.2. Принципы игровой деятельности546
6.2. Логическая структура игровой деятельности554
6.2.1. Формы игровой деятельности555
6.2.2. Методы игровой деятельности561
6.2.3. Средства игровой деятельности565
6.3. Организация процесса игровой деятельности568
Глава 7. СРАВНИТЕЛЬНЫЙ АНАЛИЗ ОРГАНИЗАЦИИ РАЗЛИЧНЫХ ВИДОВ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ573
Глава 8. ОБУЧЕНИЕ ОСНОВАМ МЕТОДОЛОГИИ594
ЗАКЛЮЧЕНИЕ600
ИМЕННОЙ УКАЗАТЕЛЬ603
ПРЕДМЕТНЫЙ УКАЗАТЕЛЬ607
ЛИТЕРАТУРА618
SUMMARY631
CONTENTS626

Contents
top
PREFACE6
INTRODUCTION10
Chapter 1. FOUNDATIONS OF METHODOLOGY26
1.1. Philosophical-Psychological and Systems27
Engineering Foundations of Methodology44
1.2. Science on Science Foundations of Methodology44
1.3. Ethical and Aesthetical Foundations of Methodology71
Chapter 2. METHODOLOGY OF SCIENTIFIC RESEARCHES79
2.1. Characteristics of Scientific Researches80
2.2. Means and Methods of Scientific Researches92
2.3. Organization of the Scientific Research Process131
2.4. Particularity of the Collective Scientific Researches222
Chapter 3. METHODOLOGY OF PRACTICAL ACTIVITY231
3.1. Characteristics of Practical Activity231
3.2. Means and Methods of Practical Activity240
3.3. Organization of the Practical Activity Process244
3.4. Project Management321
3.5. Projects and Scientific Researches352
Chapter 4. INTRODUCTION TO THE METHODOLOGY OF ART ACTIVITY359
4.1. Characteristics of Art Activity360
4.2. Means, Methods and Forms of Art Activity373
4.3. Organization of the Art Activity Process387
Chapter 5. METHODOLOGY OF EDUCATIONAL ACTIVITY418
5.1. Shift of the Educational Paradigms418
5.2. Characteristics of Educational Activity430
5.3. Logical Structure of Educational Activity460
5.4. Organization of the Educational Activity Process502
Chapter 6. INTRODUCTION TO THE METHODOLOGY OF PLAY ACTIVITY532
6.1. Characteristics of Play Activity538
6.2. Logical Structure of Play Activity550
6.3. Organization of the Play Activity Process561
Chapter 7. COMPARATIVE ANALYSIS OF DIFFERENT TYPES OF ACTIVITY’S ORGANIZATION568
Chapter 8. TEACHING THE BASES OF METHODOLOGY587
CONCLUSION593
NAME INDEX596
SUBJECT INDEX600
BIBLIOGRAPHY611
SUMMARY624

SUMMARY
top

The book contains the authors’ approach towards the construction of methodology, which is defined as the theory of the organization of human activity. This definition determines the subject of methodology – the organization of activity. In this framework the term «organization» is considered in the following three denotations:

1) an internal order, coherency or interaction between more or less differentiated and autonomous parts of the whole;

2) an aggregate of processes or actions, which lead to the formation and perfection of interrelations between the parts of the whole;

3) a community of people, jointly implementing certain program of actions or achieving a purpose under given procedures and principles of interaction.

Under the above definition of methodology it is considered broadly – as the theory of organization of any human activity – scientific, practical, art, educational or play activity on the one hand; and both individual and collective activity on the other hand.

The book contains detailed philosophical, psychological, systems engineering, science on science, ethical and aesthetical foundations of methodology.

Methodology studies the organization of activity. To organize an activity means to regularize it into the holistic system with precise characteristics, logical structure, and process of its implementation (temporal structure).

Logical structure of activity includes the following components: object, subject, forms, means, methods and the result of the activity.

External characteristics are the peculiar properties, principles, conditions and norms of activity.

Historically, different types of the activity organization cultures’ are distinguished: traditional culture of aboriginal and agrarian society, handicraft and professional (scientific) cultures. The modern one is the project-technological type of organization culture, which is characterized by the subdivisions of a man’s (or an organization’s) activity into complete cycles, which are referred to as the projects, implemented in the certain temporal sequence by phases, stages and steps.

The completeness of the activity cycle (completeness of the project) is determined by three sequential phases:

– the designing phase, which results in the constructed model of the designed system and into the plan of its implementation;

– the technological phase, which results in the implementation of the system;

– the reflexive phase, which results in the estimation of the implemented system and decision-making on its further correction or starting the next project.

Given above understanding and construction of methodology allows considering from the unified positions and in the same logic (chapter 1):

- the methodology of scientific researches (chapter 2);

- the methodology of practical activity (chapter 3);

- the methodology of art activity (chapter 4);

- the methodology of educational activity (chapter 5);

- the methodology of play activity (chapter 6).

Comparative analysis of different types of activity’s organization is given in chapter 7. The problem of teaching the methodology in senior school, colleges, universities and post-graduate courses is considered in chapter 8.


Об авторах
top
photoНовиков Александр Михайлович
Заслуженный деятель науки России, доктор педагогических наук, профессор, академик Российской академии образования, иностранный член Академии педагогических наук Украины, член Союза журналистов, лауреат Государственной премии РФ. Автор более 350 научных работ по методологии и теории педагогики, теории и методике трудового обучения и профессионального образования, психологии и физиологии труда. Подготовил 12 докторов и 33 кандидата наук.
photoНовиков Дмитрий Александрович
Академик РАН, доктор технических наук, профессор. Директор Института проблем управления имени В. А. Трапезникова РАН, заведующий кафедрой интегрированных киберсистем Московского физико-технического института. Научные интересы: теория управления системами междисциплинарной природы.