| ПРЕДИСЛОВИЕ | 6
|
| ВВЕДЕНИЕ | 10
|
| Глава 1. ОСНОВАНИЯ МЕТОДОЛОГИИ | 26
|
| 1.1. Философско-психологические и системотехнические основания методологии | 27
|
| 1.2. Науковедческие основания методологии | 44
|
| 1.3. Этические и эстетические основания методологии | 71
|
| Глава 2. МЕТОДОЛОГИЯ НАУЧНОГО ИССЛЕДОВАНИЯ | 79
|
| 2.1. Характеристики научной деятельности | 80
|
| 2.2. Средства и методы научного исследования | 92
|
| 2.3. Организация процесса проведения исследования | 132
|
| 2.3.1. Проектирование научного исследования | 134
|
| 2.3.2. Технологическая фаза научного исследования | 173
|
| 2.3.3. Рефлексивная фаза научного исследования | 216
|
| 2.4. Специфика организации коллективного научного исследования | 224
|
| Глава 3. МЕТОДОЛОГИЯ ПРАКТИЧЕСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ | 233
|
| 3.1. Характеристики практической деятельности | 233
|
| 3.2. Средства и методы практической деятельности | 242
|
| 3.3. Организация процесса практической деятельности | 246
|
| 3.3.1. Проектирование систем | 247
|
| 3.3.2. Технологическая фаза проекта | 311
|
| 3.3.3. Рефлексивная фаза проекта | 314
|
| 3.4. Управление проектами | 324
|
| 3.4.1. Методология и теория управления | 324
|
| 3.4.2. Управление проектами в организации | 332
|
| 3.5. Проекты и научные исследования | 355
|
| Глава 4. ВВЕДЕНИЕ В МЕТОДОЛОГИЮ ХУДОЖЕСТВЕННОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ | 362
|
| 4.1. Характеристики художественной деятельности | 363
|
| 4.2. Средства, методы и формы художественной деятельности | 376
|
| 4.3. Организация процесса художественной деятельности | 390
|
| Глава 5. МЕТОДОЛОГИЯ УЧЕБНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ | 421
|
| 5.1. Смена парадигм учения | 421
|
| 5.2. Характеристики учебной деятельности | 433
|
| 5.2.1. Особенности учебной деятельности | 433
|
| 5.2.2. Принципы учебной деятельности | 443
|
| 5.3. Логическая структура учебной деятельности | 463
|
| 5.3.1. Формы учебной деятельности | 463
|
| 5.3.2. Методы учебной деятельности | 484
|
| 5.3.3. Средства учебной деятельности | 503
|
| 5.4. Организация процесса учебной деятельности | 506
|
| 5.4.1. Учебные проекты | 506
|
| 5.4.2. Учебная задача | 510
|
| 5.4.3. Контроль, оценка, рефлексия | 526
|
| Глава 6. ВВЕДЕНИЕ В МЕТОДОЛОГИЮ ИГРОВОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ | 536
|
| 6.1. Характеристики игровой деятельности | 542
|
| 6.1.1. Особенности игровой деятельности | 542
|
| 6.1.2. Принципы игровой деятельности | 546
|
| 6.2. Логическая структура игровой деятельности | 554
|
| 6.2.1. Формы игровой деятельности | 555
|
| 6.2.2. Методы игровой деятельности | 561
|
| 6.2.3. Средства игровой деятельности | 565
|
| 6.3. Организация процесса игровой деятельности | 568
|
| Глава 7. СРАВНИТЕЛЬНЫЙ АНАЛИЗ ОРГАНИЗАЦИИ РАЗЛИЧНЫХ ВИДОВ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ | 573
|
| Глава 8. ОБУЧЕНИЕ ОСНОВАМ МЕТОДОЛОГИИ | 594
|
| ЗАКЛЮЧЕНИЕ | 600
|
| ИМЕННОЙ УКАЗАТЕЛЬ | 603
|
| ПРЕДМЕТНЫЙ УКАЗАТЕЛЬ | 607
|
| ЛИТЕРАТУРА | 618
|
| SUMMARY | 631
|
| CONTENTS | 626
|
| PREFACE | 6
|
| INTRODUCTION | 10
|
| Chapter 1. FOUNDATIONS OF METHODOLOGY | 26
|
| 1.1. Philosophical-Psychological and Systems | 27
|
| Engineering Foundations of Methodology | 44
|
| 1.2. Science on Science Foundations of Methodology | 44
|
| 1.3. Ethical and Aesthetical Foundations of Methodology | 71
|
| Chapter 2. METHODOLOGY OF SCIENTIFIC RESEARCHES | 79
|
| 2.1. Characteristics of Scientific Researches | 80
|
| 2.2. Means and Methods of Scientific Researches | 92
|
| 2.3. Organization of the Scientific Research Process | 131
|
| 2.4. Particularity of the Collective Scientific Researches | 222
|
| Chapter 3. METHODOLOGY OF PRACTICAL ACTIVITY | 231
|
| 3.1. Characteristics of Practical Activity | 231
|
| 3.2. Means and Methods of Practical Activity | 240
|
| 3.3. Organization of the Practical Activity Process | 244
|
| 3.4. Project Management | 321
|
| 3.5. Projects and Scientific Researches | 352
|
| Chapter 4. INTRODUCTION TO THE METHODOLOGY OF ART ACTIVITY | 359
|
| 4.1. Characteristics of Art Activity | 360
|
| 4.2. Means, Methods and Forms of Art Activity | 373
|
| 4.3. Organization of the Art Activity Process | 387
|
| Chapter 5. METHODOLOGY OF EDUCATIONAL ACTIVITY | 418
|
| 5.1. Shift of the Educational Paradigms | 418
|
| 5.2. Characteristics of Educational Activity | 430
|
| 5.3. Logical Structure of Educational Activity | 460
|
| 5.4. Organization of the Educational Activity Process | 502
|
| Chapter 6. INTRODUCTION TO THE METHODOLOGY OF PLAY ACTIVITY | 532
|
| 6.1. Characteristics of Play Activity | 538
|
| 6.2. Logical Structure of Play Activity | 550
|
| 6.3. Organization of the Play Activity Process | 561
|
| Chapter 7. COMPARATIVE ANALYSIS OF DIFFERENT TYPES OF ACTIVITY’S ORGANIZATION | 568
|
| Chapter 8. TEACHING THE BASES OF METHODOLOGY | 587
|
| CONCLUSION | 593
|
| NAME INDEX | 596
|
| SUBJECT INDEX | 600
|
| BIBLIOGRAPHY | 611
|
| SUMMARY | 624
|
The book contains the authors’ approach towards the construction of methodology, which is defined as the theory of the organization of human activity. This definition determines the subject of methodology – the organization of activity. In this framework the term «organization» is considered in the following three denotations:
1) an internal order, coherency or interaction between more or less differentiated and autonomous parts of the whole;
2) an aggregate of processes or actions, which lead to the formation and perfection of interrelations between the parts of the whole;
3) a community of people, jointly implementing certain program of actions or achieving a purpose under given procedures and principles of interaction.
Under the above definition of methodology it is considered broadly – as the theory of organization of any human activity – scientific, practical, art, educational or play activity on the one hand; and both individual and collective activity on the other hand.
The book contains detailed philosophical, psychological, systems engineering, science on science, ethical and aesthetical foundations of methodology.
Methodology studies the organization of activity. To organize an activity means to regularize it into the holistic system with precise characteristics, logical structure, and process of its implementation (temporal structure).
Logical structure of activity includes the following components: object, subject, forms, means, methods and the result of the activity.
External characteristics are the peculiar properties, principles, conditions and norms of activity.
Historically, different types of the activity organization cultures’ are distinguished: traditional culture of aboriginal and agrarian society, handicraft and professional (scientific) cultures. The modern one is the project-technological type of organization culture, which is characterized by the subdivisions of a man’s (or an organization’s) activity into complete cycles, which are referred to as the projects, implemented in the certain temporal sequence by phases, stages and steps.
The completeness of the activity cycle (completeness of the project) is determined by three sequential phases:
– the designing phase, which results in the constructed model of the designed system and into the plan of its implementation;
– the technological phase, which results in the implementation of the system;
– the reflexive phase, which results in the estimation of the implemented system and decision-making on its further correction or starting the next project.
Given above understanding and construction of methodology allows considering from the unified positions and in the same logic (chapter 1):
- the methodology of scientific researches (chapter 2);
- the methodology of practical activity (chapter 3);
- the methodology of art activity (chapter 4);
- the methodology of educational activity (chapter 5);
- the methodology of play activity (chapter 6).
Comparative analysis of different types of activity’s organization is given in chapter 7. The problem of teaching the methodology in senior school, colleges, universities and post-graduate courses is considered in chapter 8.
Новиков Александр Михайлович Заслуженный деятель науки России, доктор педагогических наук, профессор, академик Российской академии образования, иностранный член Академии педагогических наук Украины, член Союза журналистов, лауреат Государственной премии РФ. Автор более 350 научных работ по методологии и теории педагогики, теории и методике трудового обучения и профессионального образования, психологии и физиологии труда. Подготовил 12 докторов и 33 кандидата наук.
Новиков Дмитрий Александрович Академик РАН, доктор технических наук, профессор. Директор Института проблем управления имени В. А. Трапезникова РАН, заведующий кафедрой интегрированных киберсистем Московского физико-технического института. Научные интересы: теория управления системами междисциплинарной природы.