Обложка Шапиро Б.Л. Женщина в седле: История костюма для верховой езды
Id: 261502
399 руб.

Женщина в седле:
История костюма для верховой езды № 64. Изд. 2, стереотип.
Shapiro B.L. «Woman on Horseback: The History of Riding Dress». (In Russian).

URSS. 2020. 208 с. ISBN 978-5-9710-7547-9.

Аннотация

Верховая езда была одним из немногих видов физической активности, доступных для женщин прошлого. Основной вопрос, исследуемый автором, --- трансформация женского костюма для верховой езды в период его динамичного формирования во второй половине XIX--XX веков. Особое внимание уделено взаимосвязи развития спортивного костюма в контексте истории современного олимпизма и женского эгалитарного движения. Акцент делается на истории конного спорта ...(Подробнее)высших достижений, где определяются предельные возможности человека и лошади. Значительное место отдано исследованию кроя, технологии изготовления и манеры ношения костюма для верховой езды. Монография содержит значительное количество иллюстраций, большинство из которых публикуется впервые.

Издание предназначено для специалистов в области истории костюма, истории спорта, гендерной истории, музейного дела, антикварного рынка, художников театра и кино, художников-модельеров, а также всех заинтересованных лиц.


Contents
Contents
INTRODUCTION……….4
CHAPTER I. The typology of women riders’ clothing
1.1. General observations……………………..7
1.2. Habits of the latter half of the 19th–early 20th century for various kinds of saddle….……………..17
1.3. English style of formal habits. Patrons outfit and military uniform. Habits for the Court of His Imperial Majesty…….29
1.4. Clothing for competitions in mounted sports. Stereotypes of gender roles and horse sports in the context of culture of the late 19th – mid-20th century…………39
1.5. Hunting dress etiquette. Regulations and practice…….50
CHAPTER II. The sidesaddle outfit
2.1. Women’s sidesaddle headdresses in Western European culture………………62
2.2. Seamstress-made articles and haberdashery in the sidesaddle outfit. Blouses and shirts. Ties, stocks, jabot and cuffs. Handkerchiefs, stockings and gloves…………………………..72
2.3. Athletic corset as an attribute of the sidesaddle outfit. Corsets, protectors, bandages and brassières………………………87
2.4. Varieties of waist-high rider’s garments. Breeches and pants. Jodhpurs…..91
2.5. Footwear, spurs and parts of a saddle for sidesaddle riding in the latter half of the 19th–early 20th century…………………………………………..…95
2.6. Specific traits of women rider’s jewellery. Watches and jewellery. Canes and whips…………………………………………………….99
CHAPTER III. Riding wear as the peak of tailoring
3.1. The choose of fabric. Measuring and cutting out patterns………………………105
3.2. The main phases of habit making……………………..116
3.3. Finishing of riding dress. Braids and galoons in the uniform of the latter half of the 19th–early 20th century……………………………………………132
3.4. Equipment care. Means, methods and recommendations……………………..138
CONCLUSION………………………………………..146
GLOSSARY………………………………………………..147
BIBLIOGRAPHY………………………………………..153
APPENDICES
1. Women riders’ outfit in fashion magazines…………………………………..164
2. Changing of women riders’ clothing in 1860–1972……………………..167
3. Drawings made after sewing manuals of the latter half of the 19th–early 20th century…………………………174
4. Semantics and functionality of the ceremonial tack of carriage- and saddle-horses in the 18th–early 20th centuries……………….……193
SUMMARY…………………………………..201
Contents…………203

SUMMARY

WOMAN ON HORSEBACK: THE HISTORY OF RIDING DRESS

Women are associated with horseback riding from time immemorial. Though women’s riding used to be not a sport but a mere pastime, it required nevertheless certain endurance, physical strength and techniques. Safe, practical and aesthetic riding dress was equally important since, as James Fillis put it, in this very sport trifles may cause a big problem to the rider, and the general outlook, clothing and behaving deserve as much attention as riding skills. These factors were instrumental in acquiring a good seat and learning handling the horse, especially in sidesaddle riding.

The book focuses on the evolution of women riders clothing in the period of its formation in the latter half of the 19th – 20th century. It emphasises the history of sports dress in the context of the history of modern olympism and women’s liberation movement. The chronological range of our study is between the 1860s and 1970s. Women riders’ outfit has fully evolved over a span of only a trifle over a century. The sidesaddle habit was the first women’s sports outfit. Initially it did not differ much from daily clothing being equally voluminous and excessively decorated. Its complex design unfit for physical exercises did not ensure safety for the woman rider. Gradually women’s riding dress has acquired its modern outlook. It has become unisex and, owing to an elaborate design and wide use of new materials and technologies, maximum safe.

The low and high boundaries of the study, the 1860s – 70s and the 1960 – 70s respectively, were the periods of new spirals in scientific revolution when scientific achievements furthered the elaboration of sports clothing including riding dress. This epoch saw its formation as well as the introduction of new materials and technologies provided by the Industrial Revolution and the following industrialisation. It was then that the horse ceased to be a mean of conveyance and horsemanship became both a popular hobby involving ordinary people and a sport, i.e. competitive riding.

The author puts the emphasis on the history of the competitive riding of the highest level of achievement where the limits of human and horse endurance are determined. The role of women in this field is worth noting since horse sports were long believed to be a purely male activity. Therefore the study is brought down to the 1970s when women have established their parity with men in equestrian events winning many top-class competitions.


Содержание

Содержание

ВВЕДЕНИЕ...................................4
ГЛАВА I. Типология женского костюма для верховой езды
1.1. Общие положения..................7
1.2. Амазонки 2-й половины XIX - начала XX вв. для различных типов cедел.................17
1.3. Английский стиль формальных амазонок. Шефские и военные мундиры. Амазонки для Императорского двора...............29
1.4. Одежда для конного спорта. Поло-ролевые стереотипы и спорт в контексте культуры конца XIX - середины XX вв...............39
1.5. Этикет ношения костюма для конной охоты. Регламент и практика...............50
ГЛАВА II. Компоненты женского костюма для верховой езды
2.1. Женские головные уборы для верховой езды в западноевропейской культуре Нового времени.....................62
2.2. Белошвейные и галантерейные изделия в экипировке всадницы. Блузы и сорочки. Галстуки, жабо и манжеты. Носовые платки, чулки и перчатки..............................................72
2.3. Спортивный корсет как атрибут женского костюма для верховой езды. Корсеты, бандажи, бинты и бюстенгальтеры..............87
2.4. Разновидности форм поясной одежды для верховой езды. Бриджи и панталоны. Галифе и джодпуры...............................91
2.5. Обувь, шпоры и элементы сбора для женской верховой езды 2-й половины XIX - начала XX вв.....................95
2.6. Особенности ювелирных изделий для всадницы. Часы и ювелирные украшения. Трости и хлысты..........99
ГЛАВА III. Костюм для верховой езды как вершина портновского искусства
3.1.Выбор материи для пошива. Снятие мерок и изготовление выкроек............................105
3.2. Основные технологические этапы изготовления амазонки.................................116
3.3. Декоративная отделка одежды для верховой езды. Басонные изделия и позументы в мундирных и амуничных вещах 2-й половины XIX - начала XX вв.............................132
3.4. Уход за экипировкой и снаряжением. Средства, приемы и рекомендации............................138
ЗАКЛЮЧЕНИЕ..........................146
ГЛОССАРИЙ...........................147
БИБЛИОГРАФИЧЕСКИЙ СПИСОК...........153
ПРИЛОЖЕНИЯ
1. Женский костюм для верховой езды на страницах модных журналов..................164
2. Изменение женского костюма для верховой езды в 1860-1972 гг.........................167
3. Чертежи, составленные по руководствам кройки и шитья 2-й половины XIX - начала XX вв......174
4. Семантика и функционал церемониального убранства упряжной и верховой лошади в XVIII - начале XX вв..193
SUMMARY......................201
CONTENTS…….203

Об авторе
Шапиро Бэлла Львовна
Российский историк и культуролог. Кандидат исторических наук, доцент Российского государственного гуманитарного университета. Читает лекции по истории костюма и моды, истории материальной культуры. Автор более 80 научных публикаций. Основная область исследования — конь и всадник Средневековья и Нового времени.